A Monterey-öböl Akvárium Kutatóintézetének kutatói (MBARI) Kaliforniában kifejlesztették a FathomVerse-t, egy olyan játékot, amelyben a játékosoknak ismeretlen tengeri élőlényeket kell azonosítaniuk. A cél a sárga MiniROV mesterséges intelligenciájának betanítása robotot, amelyet az óceánok felfedezésére használnak óceán mélyén.
Az olyan tudósok által távolról működtetett MiniROV, mint Kakani Katija, filmeket készít és adatokat gyűjt a tengeri élővilágról, például a ritka medúzákról. Az élőlényekről készült felvételeket és videókat feltöltik a FathomNet adatbázisba, amely a FathomVerse játék alapját képezi. A játékosok elmerülnek egy virtuális óceáni világban, ahol valódi tengeri élőlények képeit nézegetik, osztályozzák őket és pontokat szereznek.
Az általuk adott információk javítják a mesterséges intelligenciát, amely így jobban képes azonosítani a tengeri élővilágot a valós világban. Eddig több mint 17 500 játékos közel 48 000 képet elemzett, ami a FathomNet adatbázis mintegy 14 százalékát teszi ki. Az egyik sikertörténetben a résztvevők egy narancssárga, sárga foltos, zöld szemű lényt azonosítottak egy olyan csontos halfajtaként, amelyet az AI korábban nem ismert fel.
» A Top 10 multimédiás noteszgép - tesztek alapján
» A Top 10 játékos noteszgép
» A Top 10 belépő szintű üzleti noteszgép
» A Top 10 üzleti noteszgép
» A Top 10 notebook munkaállomása
» A Top 10 okostelefon - tesztek alapján
» A Top 10 táblagép
» A Top 10 Windows tabletje
» A Top 10 subnotebook - tesztek alapján
» A Top 10 300 euró alatti okostelefonja
» A Top 10 120 euró alatti okostelefonja
» A Top 10 phabletje (>5.5-inch)
» A Top 10 noteszgép 500 EUR (~160.000 HUF) alatt
» A Top 10 "pehelysúlyú" gaming notebookja
A játékosok a játék megkezdése előtt megismerkednek a képzési modulokkal
Az életformák helyes azonosításához azonban egy oktatóprogramra van szükség: A képzési modulokban a játékosok megtanulják felismerni a különböző tengeri élőlényeket - a medúzáktól a ritka mélytengeri lakókig. Ezután küldetésekbe kezdenek, ahol ismeretlen élőlényeket kell azonosítaniuk és osztályozniuk. A bejegyzéseiket ezután összehasonlítják a többi játékoséval, hogy konszenzusra jussanak. A résztvevők által összegyűjtött adatokat a kutatók felülvizsgálják, és felhasználják a AI algoritmusok javítására.
A hosszú távú cél, hogy a mesterséges intelligenciát olyan szintre képezzék, hogy az ne csak önállóan képes legyen élőlényeket azonosítani, hanem a MiniROV-hoz hasonló robotok teljesen önállóan, emberi irányítás nélkül is képesek legyenek az óceánban tevékenykedni. Ez egyelőre nem lehetséges, mert a mesterséges intelligencia gyakran hibázik az azonosítás során. A robot például gyakran összekeveri a fekete korallt vagy az anemónákat más élőlényekkel.
A játékosoknak köszönhetően a mesterséges intelligencia most javítja képességét, hogy megkülönböztesse ezeket a fajokat. És ahogy a MiniROV fejlődik, a FathomVerse is tovább bővül - a tudomány és a játékok számára egyaránt előnyös. A játékosok és a tudósok együttműködése felgyorsítja az óceánok feltárását, és növeli az ismereteinket a következő témákról az éghajlatváltozásról.