S.T.A.L.L.K.E.R. 2 benchmark teszt: Jelentős potenciál, de a teljesítmény továbbra is kihívás
Az ismeretlen varázsa.
A Stalker 2 befejezetlen állapota ellenére elsöprően pozitív kritikákat kapott. Alaposan megvizsgáltuk a játékot és a GPU-igényeket - különösen az olyan népszerű középkategóriás modellekkel, mint a GeForce RTX 3060 és RTX 4060. Vajon ezek a kasszasikerek elegendőek a zökkenőmentes játékélményhez?Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (fordította DeepL / Ninh Duy) Published 🇺🇸 🇩🇪 ...
Verdict - Stalker 2 still immature and experiences FPS drops
A Stalker 2 egy érdekes és rendkívül hangulatos first-person shooter, amely - mint manapság sajnos túl gyakran - idő előtt jelent meg, és nem ártott volna még néhány hét vagy hónap optimalizálás. Mindenekelőtt a kirívó teljesítménycsökkenések még mindig elrontják a játék szórakozását egyes rendszereken. Azonban a potenciál egy nagyon jó címhez van meg, amint a fejlesztők kezelik a jelenlegi problémákat.
Ha eltekintünk a néha kirívó FPS-csökkenésektől, akkor a grafikai éhség nem alacsony és nem is rendkívül magas. Míg egy GeForce RTX 3060-as laptop például 1920 x 1080 pixel és közepes beállítások lehetségesek, egy GeForce RTX 4060 laptop full HD felbontásban is képes maximális részletességgel, elfogadható képkockasebességgel megbirkózni. A képkocka generálás és a felskálázás, azaz a DLSS vagy az FSR segítségével az RTX 4060 laptop még a QHD felbontás (2560 x 1440 pixel) és az Epic előbeállítás kombinációját is képes kezelni. Az RTX 3060 Laptop ezzel szemben még Full HD felbontásban is megbukik az Epic előbeállítással - valószínűleg a 6 GB-os VRAM elégtelen volta miatt, ami a RTX 4050 laptop esetében (a 28.11.24-i állapot szerint). Az upscaling előnyei tehát nagyon eltérőek lehetnek, erről bővebben egy pillanat múlva.
Játék benyomása - Atmoszféra top, AI flop
Elődjéhez hasonlóan a Stalker 2 sem egy tipikus first-person shooter, ahol rövid idő után rájössz a játékmechanikára. A sorozat és a fejlesztő GSC Game World nagy erőssége - a Dark Souls sorozathoz hasonlóan - abban rejlik, hogy a játékos egy furcsa és nagyon egyedi világba csöppen és a túlélésért küzd. Minden fordulóban történhetnek kiszámítható és néha megmagyarázhatatlan dolgok, ami gyakran vezet izgalmas és meglepő helyzetekhez. A komor atmoszférával együtt a Stalker 2-nek sikerül abszolút magával ragadnia a játékost, ami sok más first-person shooterről nem mondható el.
» A Top 10 multimédiás noteszgép - tesztek alapján
» A Top 10 játékos noteszgép
» A Top 10 belépő szintű üzleti noteszgép
» A Top 10 üzleti noteszgép
» A Top 10 notebook munkaállomása
» A Top 10 okostelefon - tesztek alapján
» A Top 10 táblagép
» A Top 10 Windows tabletje
» A Top 10 subnotebook - tesztek alapján
» A Top 10 300 euró alatti okostelefonja
» A Top 10 120 euró alatti okostelefonja
» A Top 10 phabletje (>5.5-inch)
» A Top 10 noteszgép 500 EUR (~160.000 HUF) alatt
» A Top 10 "pehelysúlyú" gaming notebookja
Dicséret illeti a sikeres és rendkívül izgalmas bevezetést is, amely fokozatosan magyarázza el a különböző játékelemeket és fogalmakat (sugárzás, leletek, ...). Az alapstruktúra egy first-person shooterhez képest meglehetősen összetett, ami például a sok hozzárendelt gombból is látszik. A kemény nehézségi szinttel együtt a Stalker 2 biztosan nem alkalmi popcorn szórakozás két játék között.
A fejlesztőknek különösen a mesterséges intelligencián kellene javítaniuk. A szörnyekkel és az emberekkel való találkozások néha nagyon furcsák és irreálisak. Az, hogy általában itt-ott hibákkal találkozunk, és hogy nem minden mechanika teljesen kidolgozott vagy triplán A-érdemes, egy olyan dolog, amin túl tudunk lépni, amíg ez nem akadályozza meg a cselekményt vagy hasonló.
Tisztán technikai szempontból jelenleg az időnkénti teljesítménycsökkenések okoznak fejfájást, amelyek tapasztalataink szerint különösen a kevés VRAM-mal rendelkező grafikus kártyákat, vagyis főleg a népszerű középkategóriásakat (RTX 3060, RTX 4050, stb.) érintik. Ez mindig a következőképpen működik: Míg közvetlenül a betöltési folyamat után a képkockasebesség gyakran még megfelelő, addig néhány másodperc után általában hirtelen, minden ok nélkül zuhan a teljesítmény, ami játszhatatlanná teszi a címet. Még napokkal a megjelenés után is (vártunk egy kicsit a benchmarkok futtatásával), ez a jelenség sajnos még mindig nem oldódott meg.
Magát a grafikai minőséget változónak neveznénk. Bizonyos pillanatokban a Stalker 2 csak rendben van, más helyzetekben viszont kiválóan néz ki. Különösen tetszett például a sűrű növényzet. A nappal/éjszaka váltások vizuálisan is lenyűgözőek
A tuning rajongók egy széles grafikai menüvel várhatják a játékot, amely rengeteg upscaling változatot tartalmaz (pl. DLSS, FSR & XeSS), ami különösen az olcsóbb GPU-k tulajdonosainak fog tetszeni. Egyéb modern funkciók, mint például a képkocka generálás is megtalálható a fedélzeten. A stúdió gondolt a gyors váltást segítő előbeállításokra is. Kicsit bosszantó azonban, hogy egyes módosítások újraindítást igényelnek, mivel a shadereket néha több percig kell kompilálni minden egyes indításkor, ami különösen a gyengébb chipeket érinti. Ráadásul a játék rendkívül sok helyet foglal a tömegtároló eszközön, alig 150 GB-ot.
Benchmarkok - A VRAM kérdése, különösen a középkategóriás GPU-k esetében
Sajnos a Stalker 2 nem rendelkezik beépített benchmarkkal. Teljesítményméréseinkhez egy külön erre a célra létrehozott szekvenciát használunk a Lesser Zone-ban, amelyet nem sokkal a prológus után érünk el (amely még mindig éjszaka játszódik). A CapFrameX eszközzel ott egy fix sprintet rögzítünk körülbelül 20 másodpercig. A pontos szekvencia az alábbi videón látható.
FHD (1920 x 1080)
Felskálázás nélkül a GPU-igény tisztességes, de nem túl magas. iGPU-k, mint például a Radeon 780M teljesen alulméretezettek, és az olyan középkategóriás grafikus kártyák, mint a GeForce RTX 4050 Laptop legalább Full HD-ben játszható képkockasebességet tudnak elérni, bár az említett modell a korlátozott VRAM (mindössze 6 GB) miatt a legmagasabb előfeszítésnél teljesen megbukik. Ehhez egy 8 GB-os GPU-ra lenne szükség a szintjén a GeForce RTX 4060 Laptop. Ez az Epic előbeállítással Full HD-ben is több mint 40 FPS-sel boldogul (legalábbis a mi sorozatunkban). A közvetlen előd, a szintén nagyon sikeres RTX 3060 Laptop, legjobb esetben is csak közepes beállításokkal tud megbirkózni.
Stalker 2 | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset 1920x1080 High Preset 1920x1080 Epic Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
AMD Radeon 780M, Z1 Extreme |
QHD (2560 x 1440)
A felskálázás nélküli QHD kijelzőkhöz csúcskategóriás grafikus kártyára van szükség. Csak a RTX 4080 laptop az Epic előbeállítása megdönti a 40 FPS-es határt, amit az első személyű lövöldözős játékoknál minimumnak tartunk. DLSS vagy FSR minőség és képkocka generálással sokkal jobban néz ki a helyzet. Utóbbi nagyon jól megvalósítottnak tűnik, és jelentősen magasabb értékekre katapultálja a képkocka sebességet, így a középkategóriás chipek szintjén a Radeon RX 7600S és az RTX 4060-as modellek elégségesek (a 6 GB-os modellek, mint például az RTX 3060 és az RTX 4050, viszont még upscalinggal is kifogynak az erőből).
Stalker 2 | |
2560x1440 Epic Preset 2560x1440 Epic Preset + Quality DLSS + FG 2560x1440 Epic Preset + Quality FSR + FG | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H |
UHD (3840 x 2160)
A kéznél lévő laptopok jelenleg az UHD felbontás és a maximális beállítások keverékénél nem működnek, ha nem használjuk a felskálázást. DLSS vagy FSR és képkocka generálás használata esetén 4K-ban egy RTX 4080-as vagy magasabb laptop esetén biztosra mehetsz.
Stalker 2 | |
3840x2160 Epic Preset 3840x2160 Epic Preset + Quality DLSS + FG | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS |
Tesztkészülékeink
Jelenleg ezekkel az eszközökkel végezzük játék benchmarkjainkat:
Modell/Vizsgálati jelentés | Ár | |
---|---|---|
XMG Neo 16 E23 Intel Core i9-13900HX NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA RTX 4090 Laptop GPU |
2.329 eurótól |
|
Razer Blade 16 (2023) Intel Core i9-13950HX NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU NVIDIA RTX 4080 Laptop GPU |
3.599 eurótól |
|
XMG Pro 15 E23 Intel Core i9-13900HX NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU NVIDIA RTX 4070 Laptop GPU |
1.849 Euro-tól |
|
Razer Blade 14 (2023) AMD Ryzen 9 7940HS NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU NVIDIA RTX 4060 Laptop GPU |
2.499 eurótól |
|
Medion Erazer Scout E20 Intel Core i7-13700H NVIDIA GeForce RTX 4050 NVIDIA RTX 4050 Laptop GPU |
1.699 Euro-tól |
|
Asus TUF Gaming A16 AMD Ryzen 7 7735HS AMD Radeon RX 7600S |
1.399 Euro-tól |
|
Asus Zenbook S 14 UX5406 Intel Core Ultra 7 258V Intel Arc Graphics 140V |
1.699 Euro-tól |
|
Asus ROG Ally Z1 Extreme AMD Ryzen Z1 Extreme AMD Radeon 780M AMD Ryzen Z1 Extreme AMD Radeon 780M |
469 eurótól |
|
Philips Evnia 4K 4K játékmonitor 329M1RV |
589 Euro-tól |